perjantai 13. syyskuuta 2013

Määritä yritykselle typografia


TAVOITE: Osaa fonttien typografian perusteet ja sanaston. Osaa käyttää oppimaansa hyödykseen valitessaan yritykselle fontit, jotka parhaiten kuvaavat yrityksen identiteettiä ja luonnetta. Osaa käyttää Prezi työkalua, teoriatiedon osaamisen osoitukseen.

1 TEHTÄVÄ (ryhmänä tai yksin) PADLET (kaikki kirjautuvat käyttäjäksi, yksi luo padletin ja jakaa muille)

MATERIAALI
Lue Typografiasta (VOIT käytää lisäksi muita tietolähteitä),
Tee tehtävä Padletilla (jokainen kirjoittaa oman nimensä postuksiin).
Tarkoituksena oppia peruskäsitteet ja ymmärtää millainen on fonttien valintaprosessi. Vastaa vähintään nähin (mutta voit osoittaa omaksuneesi myös enemmän)

  1. Mikä on typografia?
  2. Mitä kirjasintyyppejä on olemassa? Entä kirjainmuotoja?
  3. Mistä tunnistaa mikä fontti kuuluu mihin ryhmään?
  4. Mitä tulee huomoida fonttien valinnassa (mikä sopii ja minkä kanssa)?
  5. Mitkä ovat asettelun perussäännöt (esim. symmetrisesta asettelusta ja epäsymmetrisestä asetteluista jne..), laita kuvat?
  6. Mikä on: 
    • angfangi?
    • ingressi?
    • kapiteeli?
    • gemana?
    • versaali?
    • korostus?
PALAUTUS: Jokainen upottaa PADLETIN omaan blogiin ja laitaa linkin MOODLEEN.

2 TEHTÄVÄ

Määritä PUTIIKILLESI  väh. KAKSI kirjasintyypiä joita käytät. Varmista edellä opitun perusteella, että sopivat toistensa kanssa käytettäväksi.

Kirjoita valistemasi fontin nimi ( + aakkoset) esittele niiden erilaiset valitun fontin eri kirjain muodot, joita käytät. Katso kuva alla. Muista varmistaa, että  varmista, että niissä on ÄÖÅ (Illustrator).

Tämän jälkeen kaikki VISUssa tekeemäsi materiaali tehdään valitsemillasi fonteilla (otsikot, leipätekstit, hinnat, mainokset.. jne)





PALAUTUS:
1. UPOTA tekemänne PADLET käsitteistä blogiisi, muista laittaa nimesi omiin kirjoituksiisi.
2. Ota kuva fonteista ja niiden korostusmuodoista JOITA kaikissa totutuksissasi käytät.
Laita kuva blogiisi ja KERRO, miten fontit kuvaavat putiikkisi luonnetta (perustelut valinnalle).

2 kommenttia: